måndag 1 juli 2013

Sommarens bästa spelning? Jawohl!

Ja svårt blir det nog för vem som helst att toppa Rammsteins show i lördags på Rock The Beach, och inte bara i år utan överlag! Iron Maiden kommer att göra ett försök med sin show i slutet av juli men svårt blir det. Men... innan det här inlägget går över till att bara handla om Rammstein så ska jag svamla lite allmänt om de andra banden och festivalens sista dag.

Överlag kan man säga att Rock The Beach var en otroligt välordnad fetival! Sandstranden på Sandudd lämpade sig mer än väl - problemfritt både att ta sig in på området och bort därifrån. Vädret var perfekt dessutom med en sjuhelvetes lineup! När det nu har talats en del om "festivaldöden" och hur hård konkurrensen är så var det intressant att se att det fanns gott om festival-turister från vårt östra grannland i publiken, vilket är en bra sak! För så länge biljetterna går åt kan vi då se fler stora band här.

Förövrigt lär det ska ha varit lång kö utanför området då portarna öppnades, alla klädda i Rammstein-skjortor, som rusade för att få en plats längst fram och som sen väntade snällt fram till kl.21:30. Så det var liksom laddat för fest...

Kotiteollisuus:

Kotiteollisuus öppnade dagen för min del. Har nu kanske aldrig fastnat för deras låtar desto mer, men älskar deras sätt att vara på scenen och framförallt deras snack mellan låtarna! De om nån kan hantera en form av "läppä" som jag är tveksam till att går att göra på någå annat språk än finska. En skön "sii er alla i röven"-attityd på bästa sätt. Redan det gör deras show sevärd och nånting som det lönar sig att haka på ifall du har chansen. Ja och förstår finska. Sällan hör man heller band skrika så mycket om hockeylaget Saipa på scenen.



Newsted:
Följande i tur var ex-metallica bassisten Jason Newsteds "Newsted". Så fort jag såg hans nuna på videoskärmen fick jag en flashback till å jag såg Metallica för första gången i Åggelby 1993. 

Då var Jason cool som fan, med den coolaste frisyren och det coolaste scenbeteendet jag kunde tänka mig! Hans härjande var ju legendariskt. Jag misstänker att jag inte var den enda som saknade den tiden i lördags.
Jason år 1992 (typ)













För låtarna som 'Newsted' bjöd på lät som en dålig version av Metallica från tidigt -90tal. Det att bandet kastade in nåt random Metallica-riff mellan varven gjorde inte saken bättre. Jag brukar sällan gå bort från en spelning i mitten, men den här gången gjorde jag det. Låtarna höll helt enkelt inte måttet, och inte riktigt soundet heller.

Nån fantastisk solist är inte Jason heller - det här alltså baserat på lördagens live. Ska ge dem en chans till eftersom jag fick skivan hit till jobbet, ska analysera den sen då jag hunnit ta itu med den ordentligt.

Skippade glatt Enter Shikari och tog en tur runt festivaområdet för att konstatera att alla Rammstein-
Sålt alla skjortor och tappat pengarna?
skjortor sålt slut och att klassikern 'Makkaraperunat' inte blev bättre fastän jag lade på ett Instagramfilter. Överlag var hela området väldigt fungerande för en festival. 

#Omnomnom

Royal Republic:
Intervju med Royal Republic från Rock the Beach på x3m.yle.fi



Svenska Royal Republic som vi spelat en hel del på Radio X3M gjorde en av dagens bästa spelningar och kan faktist ha spelat till sig en hel del nya fans. För ju mer de spelade desto tjockare blev det med folk framför scenen.

Om bandet fortsätter med samma intensitet på sina gigs och att skriva lika bra låtar så kommer de att bli riktigt stora ännu. Åtminståne funkar det bra för en finsk rock publik

Funderade på hur jag skulle beskriva Royal Republic för en bekant som jag försökte locka med till spelningen och det blev ungefär såhär:
ungefär som Danko Jones - men betydligt bättre!


Danko Jones

För det hjälps inte - Danko Jones som spelade efter Royal Republic (dock på huvudscenen) blir lätt aningen tråkig. Visst, de har en del låtar som är riktigt bra men... sen blir det liksom där.


Kanske scenen blev för stor för att det sku funka? Anyway, om jag hade fått välja skulle nog Royal Republic har hamnat på en större scen och Danko Jones på en mindre. RR skulle åtminståne ha förtjänat det.

Paramore
En av årets stora publikfavoriter var definitivt Paramore som precis som Billy Talent på onsdagen gjorde en riktig säker och bra spelning, liksom alltid. Eller i alla fall de gånger jag sett bandet. Igen tror jag att nyckeln till framgångarna är sjukt bra låtar som får publiken att explodera. Det talades mycket om att slutet på Paramore var då bröderna Farro lämnade bandet - men efter att ha lyssnat på nya albumet och sett dem live nu så kan jag bara konstatera att "vem saknar nu dem"? Inte jag i alla fall...

Paramore

Sist men inte minst: Rammstein!!!

 I väntat på att spelningen ska börja
Jag vet inte hur många gånger jag använt beskrivningen "det närmaste jag kommer en religiös upplevelse" för att beskriva det hur jag upplevt Rammstein som liveband, och jo, det är nog inget som pekar på att jag skulle hitta ett bättre sätt att beskriva dem.För INGET går upp emot den show som de bjuder på. Sen att få stå relativt nära scenen med tusentals andra människor som diggar bandet så fanatiskt som det nu bara går gör inte heller upplevelsen sämre. 

Det går inte att beskriva en Rammsteinkonsert med ord, och inte ens riktigt med bilder eller video. Du måste uppleva det för att förstå. Kombinationen av musiken, intensiteten, glimten i ögat, humorn, showen, trycket, pyrona, sammanhållningen, proffsigheten... helhetspaketet. Det är helt enkelt oslagbart.




















Så avslutningsvis... Är lite rädd för att jag inte kommer att tycka lika mycket om Iron Maidens "Maiden England" spelning i slutet av juli som jag skulle ha tyckt ifall jag inte sett Rammstein såhär nära inpå. Eller ännu värre, nån annan konsert överhuvudtaget! För så otroliga är nog Rammstein, att allt annat bleknar i jämförelse. Sade jag redan att jag är frälst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar