fredag 28 juni 2013

Rock The Beach part I


Eftersom lördagen och Rammstein hela tiden varit mitt huvudmål vad gäller "Rock The Beach"så var jag inte så sjukt taggad på onsdag då jag gick mot festivalen,  eventuellt pga värmeböljan som gjorde att jag höll på att drunkna redan långt innan jag hunnit fram till stranden. Dock av svett, inte vatten.

Det här trots att jag skulle få se Billy Talent, som alltid är bra live + plus två legendariska band som jag alltid velat se men missat, Queens Of The Stone Age och Green Day. Ja och förstås Stone Sour, som vi spelat en del på Radio X3M och som jag nu alltid tyckt att gör ett bra jobb (på skiva) men som nu inte vuxit till nån större personlig favorit.

Och kanske det är just då förväntingarna inte är allt för stora som det blir riktigt bra...

Billy Talent:
Japp, de här kanadensarna levererar alltid! Det att de skriver bra melodiska låtar är en sak, men dessutom så har de alltid ett jäkla bra sound!  Kanske en fördel att inte ha för många gitarrer som grötar och att gitarristen Ian kör med sitt eget kännspaka sound...

BT har en stadig bas av fans här i Finland, och knappast blev det sämre av att solisten Benjamin hyllade vårt ishockeylandslag medan svenskarnas bara är "sådär". Det att många i publiken tycks ha uppfattat att han sa att han "hatar ryssar" kanske inte var så bra (det fanns en hel del ryssar i publiken) var ju kanske inte så snyggt, men tro mig, han syftade på deras hockeylag! Men förklara nu sen det...



QOTSA:
Om man inte alls är bekant med Queens of the Stone Ages musikstil så kan jag tänka mig att en hel spelning kan bli lite tung. Isåfall var nog "No One Knows" den musikaliska höjdpunkten.

Inte för att jag nu kan alla deras låtar som rinnande vatten heller, men det som gjorde mig otroligt imponerad av QOTSA:s spelning var hur jävla tight och samspelt ett band kan vara! Fy fan vad bra! Riktigt imponerande. Bandet fick hur som helst en massa kärlek av publiken då solisten Josh kastade en vattenflaska mot en säkerhetsvakt som försökte få ner en tjej som satt på nåns axlar, vilket ju då inte är okej.

Det största minuset med spelningen var nog att den bara var en timme lång! Sku gärna ha njutit en timme till...

Stone Sour:
Mest härjande och fart på publiken var det nog i alla fall under Stone Sours spelning.
Klippte ihop en liten video från då det gick som allra vildast till:



Stone Sours spelning var nog fiilismässigt kvällens absoluta höjdpunkt - i alla fall för min del. 

Fick en känsla av att jag definitivt måste bekanta mig betydligt bättre med deras album. Hoppas bara att de är lika bra på album som live. Eller ja, så bra var det nog i onsdags att till och med 3/4 räcker....

Roligt var också att se hur många som kommit till festivalen just för att se Stone Sour, det här baserat på antalet Stone Sour t-shirts jag såg i i publiken, kanske just därför att det här (tror jag) var först den andra gången de spelade i Finland.

 Bandet såg nöjda ut med spelningen & publiken och lovade dyrt och heligt att komma tillbaks så fort som möjligt (har vi inte hört den förut?) - och en egen spelning med Stone Sour, gärna på ett litet ställe, skulle jag gärna gå på.

Sist men inte minst, Green Day:


I min värld så har Green Day varit ett band som jag gärna skulle se live, om inte annat för att de varit/är så stora och legendariska. På listan över band jag MÅSTE få se innan jag dör (en ganska lång, i många fall helt utopistisk lista) har de nu aldrig figurerar, men okej, om man nu får chansen - klart man tar den. 
Och visst... var det ju bra. Billie Joe var i grym form, hade bra kontakt med publiken, bandet bjöd på sig själv (om man nu vill kalla fjantande runt i kvinnokläder för det), och listan med hittar och helt briljanta låtar från "American Idiot"-skivan är ganska lång... Ändå blev jag i någå skede lite uttråkad. 

För det är bara just så många låtar byggda på samma tre ackord jag orkar höra i ett sträck. Om de andra spelningarna borde ha varit längre så sku nog Green Day bra ha klarat sig med 1 1/2-timme. För deras bästa låtar funkade jävligt bra - men all utfyllnad, som t.ex.  hopkoket av AC/DC, Rolling Stones, The Beatles och vad allt dom nu sysslade med i någå skede borde ha skippats. Billie Joe var stundvis så inne i sen egen grej att t.o.m. missade då en tjej i publiken visade tissarna då hon syntes på videoskärmen...


Men visst är jag ändå glad att jag såg dem. Men nu är det gjort, tack och hej. 
Sini annat blir det på lördag, då bandet som bjudit mig på det närmaste jag någonsin kommit en religiös upplevelse stiger upp på scenen!

I väntan på den rapporten kan ni kolla in Linnéas och Catzos bilder från onsdagen på x3m.yle.fi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar